הורות משותפת בעולם הדתי
ראיון עם הרב שרלו
"היום ניתן לזהות עלייה גדולה מאד באחוזי הנשים הדתיות שמגיעות לשנות ה-30 המוקדמות שלהן כרווקות. כתוצאה מזה, ניתן להעריך שבעתיד הקרוב יותר נשים יגיעו לסוף שנות ה-30 כרווקות וינסו למצוא פתרונות הלכתיים שיאפשרו להם להביא לעולם ילד מחוץ למסגרת הנישואין", מציין הרב יובל שרלו, ראש ישיבת הסדר פ"ת ופעיל מרכזי בזרם הציונות הדתית. "עמדתי היא, כי הדבר הנכון ביותר – נפשית והלכתית – הוא להקים בית בישראל ולהתחתן, גם אם הנישואין אינם מושלמים. אולם, אם האלטרנטיבה היא להישאר לבד כל החיים, האפשרות של הבאת ילד לעולם כאם יחידנית – פתוחה".
הרב שרלו הוא אחד הרבנים הנשאלים ביותר בנושאי הלכה על ידי גולשים באינטרנט. השאלות המופנות אליו עוסקות, הן בנושאים ציבוריים והן בנושאים אישיים, אינטימיים ורגישים. לפני כשלוש שנים קיבל הרב פנייה מאישה בת 36, אשר מספרת כי מעל 15 שנה, היא מנסה להתחתן ולא מצליחה. לעומת זאת, היא חולמת על ילד ומאד רוצה להפוך לאמא. השאלה, אם הורות משותפת מותרת לה ואיך.
בתשובה לפנייתה, פרס הרב שרלו את עמדות הפוסקים הרווחות בסוגיה זו וציין כי הוא משתייך לעמדה החריגה יותר, הקובעת כי במידה ואישה הגיעה לגיל בו הסיכוי להרות פוחת והיא עשתה ככל שניתן להינשא ולא הצליחה, ניתן לאפשר לה להגשים את תקוות האימהות.
האם לפי ההלכה, מצוות פרו ורבו ניתנת למימוש רק במסגרת נישואין?
"הנושא נתון במחלוקת. העמדה המקובלת היא, שכן, הולדה מחוץ למסגרת נישואין היא אסורה. על פי הדת, המשפחה הגדולה היא ערך מקודש. החתונה היא חלק ממצוות פרו ורבו וילדים הם חלק בלתי נפרד מייעודו והצלחתו של האדם.
בשנים האחרונות, החל פולמוס בנושא לגבי נשים מבוגרות שרוצות ללדת, גם ללא נישואין ואני שייך לקבוצה הקטנה שגורסת, כי ההלכה אינה עוצרת מאישה המגיעה לסוף שנות ה-30 שלה ללדת כאם יחידנית, ללא זוגיות. היתר כזה אשר מתייחס, להשקפתי, רק לנשים בנות 37 ומעלה, מאפשר לאזן בין האינטרסים ההלכתיים של הקמת משפחה לבין זכותה של אישה ללדת כשהיא רוצה ובשלה לכך.
מעבר להתנגדות העקרונית שיש לעמדה זו, יש פוסקים המצדיקים היתר זה אך ורק כפסיקה פרטית וברמה ההצהרתית, ממשיכים לטעון כי יש להפעיל לחץ עצום להתפשר ולהתחתן. לעומת את, ישנם רבנים המציעים להקפיא ביציות, כפתרון לילודה בגיל מאוחר, אך אני מתנגד לרעיון זה, כי לדעתי מדובר בפרוצדורה פולשנית ומסוכנת עם סיכויי הצלחה נמוכים".
בחברה הדתית, כמו גם בחילונית, חלו במרוצת השנים האחרונות שינויים חברתיים – צעירים רבים לא ממהרים להתחתן, נשים משקיעות את זמנן בפיתוח הקריירה לפני הקמת משפחה – השיח ההלכתי לא התעדכן בהתאם?
"לא. למרות השינויים, השיח העיקרי נותר כשהיה, כשליצדו מתקיימים דיונים שונים ונשמעים קולות אחרים בסוגיות ענייניות. הסיבה לכך היא שבד בבד עם חשיבות הקריירה – אנחנו מרימים את הדגל של הסוברים כי היצירה הגדולה ביותר של האדם היא המשפחה, ילדיו, וביתו, וזה קודם לכל עניין אחר. צריך להבין שבציבור הדתי רווקות בגילאי 24-25 לנשים נחשבת כבר לרווקות מאוחרת ובכל זאת, אישה בשנות ה-30 המוקדמות שרצה קדימה, פיתחה את עצמה ואת הקריירה שלה ומוצאת עצמה כרווקה – עדיין יש לה סיכוי למצוא גבר בסטטוס שלה".
כשעוסקים בהורות יחידנית לנשים, קיימת האלטרנטיבה של תרומת זרע – אשר מהווה בעיה לא פשוטה מבחינה הלכתית.
"נכון. לדעתי אם אישה הגיעה לגיל 37 ומעלה, לא התחתנה ורוצה ילד, עדיף להוליד אותו במסגרת של הורות משותפת. היום, כשתרומות הזרע במדינת ישראל הן אנונימיות, קיימת מציאות בעייתית מבחינה הלכתית ומבחינה רפואית- גנטית. אני מעדיף שהאב יהיה מזוהה, מאחר ואחת התועלות מכך היא שלא יהיה אף סיכוי לגילוי עריות".
ואם בוחנים את טובת הילד – להשקפתך, חשיבותה של הדמות האבהית משמעותית לחייו?
"כאב וכסב, אני יכול לומר שודאי שטוב שלילד יש שני הורים. אך במקצועי, כאתיקן, איני יכול לדבר על טובת אדם שטרם נולד. מרבית השיקולים הנוגעים לטובת הילד הם ספקולטיביים, אני לא נותן להם משקל גדול. הרי אם היינו בוחנים שיקולי הולדה לפי טובת הילד, כנראה שהיינו אוסרים על יותר אנשים ללדת מלכתחילה. מעבר לכך, גם בתחום העובדות – קשה מאוד להצביע על פגיעה חמורה בילדים שנולדו לאמהות יחידניות".
כיום, נושא ההורות הלא קונבציונלית אינו עולה כשאלה רק בקרב נשים בנות 30+, אלא גם כאלטרנטיבה בקהילה ההומו-לסבית.
"נכון. כיום, יותר הומואים ולסביות חושפים את זהותם ויותר משפחות דתיות נאלצות להתמודד עם הסוגיה. אני בהחלט חושב שהחשיפה הזו היא דבר טוב. הבריאות הנפשית של אדם קודמת בעיני לכל ואם הוא צריך להסתיר את זהותו ולחיות בעימות מתמיד מול משפחתו, אין טעם בכך ורצוי לחיות חיים אמיתיים ושלמים. להומואים ולסביות, מודל של הורות משותפת הוא פתרון טוב, במיוחד למי שמרגיש שאינו יכול לקיים חיים זוגיים טובים עם בן/בת המין השני.
הורות משותפת מאפשרת להקים משפחה עם רמה כלשהי של זוגיות, שותפות בין גבר ואישה, ובעיני זה עדיף על להישאר לבד. זה נכון בראש ובראשונה במישור האישי, אך גם במישור החברתי וההלכתי".
ומה לגבי גברים רווקים הנושקים לגיל 40 וטרם מצאו זוגיות?
"התופעה היא אכן מעניינת, אך לי לא יצא להיתקל במספר משמעותי של גברים דתיים רווקים שמחפשים פתרון הלכתי להורות ללא זוגיות. צריך לזכור שעל גברים לא מופעל לחץ ביולוגי ובגיל מאוחר, הם עדיין, בניגוד לנשים, מאמינים שיתחתנו".
ואם בציבור החילוני, לא לכל המשפחות קל לקבל את המודלים האלטרנטיביים של בדור הצעיר, איך הקבלה בציבור הדתי?
"מההכרות שלי, בשלב הראשון ההורים חוטפים הלם גדול שעם הזמן מתחלף בחיבוק רחב ועוטף – של ילדיהם ושל הנכדים החדשים. אני מבקש להדגיש שוב כי כל דבריי כפופים להסכמה בין כל העולם הרבני והיא שלעין ערוך וכמטרה עילאית – הקמת משפחה היא האתגר הראשוני והמרכזי".